گزارش برنامه ی صعود به قله یمان داغی

سه شنبه 21 شهریور 1396 00:49

گزارش برنامه ی  صعود به قله یمان داغی

توصیف منطقه

منطقه زیبای یمان داغ در فاصله حدود 25 کیلومتری شهرستان آشخانه  ودر مسیر جاده بجنورد-گرگان قرار گرفته است. منطقه زیبا و وسیع که از لحاظ پوشش گیاهی و جانوری غنی بوده و ازانواع درختان آن میتوان به بلوط کوهی - انوان درختان میوه وحشی- چنارو....... اشاره نمود.منطقه یمان داغ از قله های مختلفی تشکیل شده است که بلند ترین نقطه آن قله زیبای قوالی با ارتفاع در حدود ۲۸۰۰ متر می باشد. از چشمه های جاری و زلال آن میتوان به چشمه رنده - گلک - عشق اشاره نمود. قله زیبای یامان داغی در ارتفاع 2658 متری از سطح دریا قرار دارد.دست یابی به این قله از مسیر های متعددی امکان پذیر می باشد، اما بهترین آنها پس از عبوراز روستای زیبای درکش و قبل از روستای جوزک  می باشد.مسیر دیگر پس از دو راهی جاده درکش است. پس از راهپیمائی در مسیر مال رو و پا کوب شده ای که کاملا واضح و در سمت چپ جاده  می باشد کوه پیمایی شروع می شود. بعضی مسیرهای دیگر صعود عبارتند از: رویشپران و گلک- ناویا – چشمه نرگس لو – دره خونین – اٶلنگ – دره کنداب – دره کنگرزو و .... می باشد. کوتاه ترین مسیر صعود به قله یامان داغی از روستای درکش است.در غرب روستا یالی است (در سمت راست رودخانه)که با شیبی نسبتا ملایم و در زمان کوتاهی ما را به خط الراس خواهد رساند به طوریکه پاکوب آن به وضوح مشخص است.تنها یک چشمه به نام گلک در زبان محلی بمعنای محل رویش گل با وسعت کم (گول لیک) در فاصله دو ساعتی از ابتدای مسیر وجود دارد و از ابتدای مسیر تا این چشمه آب وجود ندارد. چشمه گولک کوچک است و همیشه جاریست. فاصله از چشمه گلک تا قله حدودا دو ساعت می باشد. مسیر پاکوب و مشخص است. با ارتفاع گرفتن و دور شدن از چشمه به تدریج درختچه های جنگلی آرچه (ارس) و بوته های کم ارتفاع نیز خود نمایی می کنند

گزارش برنامه ی دوروزه ی صعود به قله یمان داغی:
این برنامه،طبق اعلام باشگاه ،درساعت شش پگاه آدینه ،۱۷شهریورازایستگاه گلبهار،شروع گردید.همه ی همنوردان سحرخیز راس ساعت اعلام شده سوار دودستگاه مینی بوس،شدند وبعد ازگذر از چندشهرخراسان رضوی وشمالی به روستایی درکش که یکی از روستاها زیبای گردشگری خراسان شمالی وشهرآشخانه است رسیدیم که درمسیرغربی،شرقی جاده ی مشهد به شمال توقف  کردیم.
ساعت ۱۲:۳۰دقیقه ظهررانشان می داد وارتفاع ۹۰۰متری ازسطح دریا که سرپرست محترم وشاداب برنامه،بعد ازکمی صحبت ،ارکان تیم،ازجمله عقب داروامدادگر وسرقدم را معرفی نمودند وسفارش های لازم را بیان کردند.
تیم با حرکتی نرم و آرام در دل مسیرجنگلی به پیش می رفت ودوستان با یکدلی ومهربانی، کمکیار یکدیگر بودند وفضای جنگلی و البته گرم ،درلابلای درختچه های رنگارنگ ،زیبایی وشادابی خاصی به اعضای گروه داده بود.
بعدازپیمایش یک شیب ممتد و نسبتا طولانی که در بعضی نقاط درجه آن زیاد هم میشد به ایستگاه شب مانی که درکنارچشمه ای خنک وگوارا است ،رسیدیم.خنکای آب وسرسبزی محل کمپ،خستگی  وگرمارا از تن همنوردان گرامی زدودونشاطی بی وصف،وجودشان، را فراگرفت.
کم کم همه ازراه رسیدند وعقب دارها با شکیبایی خاصی ،همنوردان بازمانده را به سلامتی به قرارگاه رساندند وساعت 30/16  گذشته بود که همه در سلامتی کامل،مشغول آماده سازی وچادرزدن شدند.
بعدازاستراحتی کوتاه،جناب مکرم،ساعت حرکت فرداصبح را به همه اعلام نمودند وقراشد همه راس ساعت شش،آماده صعود به قله یمان داغی باشند .
طبق قرار شبانه تعداد 15 نفرازهمنوردان،برای پیمایش قله حرکت بانشاط صبحگاهی خود را آفاز نمودند  وبعد از گذر از مناطق بسیار چشم نواز و دیدنی و همراهی با طلوع شگفت انگیز خورشید وخنکای مه ،راس ساعت۸:۴۰به قله 2658 متری یمان داغی رسیدیم
گروه بعد از عکاسی و تماشای چشم اندازهای خیره کننده ی دشت های اطراف ودرمه فرورفته وصرف چاشتی سبک به محل کمپ ،برگشتند
ساعت ۱۰:۴۰به کمپ رسیدیم و سرپرست محترم دستورجمع آوری چادرهاوادامه پیمایش ازمسیر دشت نرگس لو ودره ی زیبای درکش را دادند وبعد از گذر از مسیر بسیارزیبای دشت نرگس لو به دره ای پرازدرختان بلوط وآبی خنکی که جان را نوازش می داد رسیدیم.
بعدازصرف نهار،درساعت ۳:۳۰بعدازظهر شنبه در مسیر رودخانه به طرف روستای درکش برگشتیم وساعت ۱۹هم سواربرمینی بوس ها شدیم وبه راه افتادیم وحدود 30 دقیقه بامداد به ایستگاه گلبهار وپایان دوروزه برنامه ی یمانی داغی باسلامتی کامل رسیدیم که جا دارد از راهنمایی ها ،گشاده رویی و نکات ارزنده ای که درطول پیمایش ،توسط جناب مکرم،درجهت صعود بهتر همنوردان،ارائه گردید،تشکروقدردانی شود.
با سپاس از همکاری همه ی دوستان
حاشیه ها :
1-  ورود سامانه پرفشار و قوی بارش زا به استانهای شمالی ایران همزمان با زمان این برنامه  باعث ایجاد نگرانی از خطرات صاعقه و ریزش شدید باران شده بود که با بررسی دقیق سامانه های هواشناسی توسط مسئول هواشناسی و نظرات دقیق ایشان این نگرانی به حداقل رسید .
2-  جلسه توجیهی با حضور اکثر همنوردان دو روز قبل از شروع برنامه برگزار شد .
3-  با همکاری تیم و هماهنگی سرپرست قبل از شروع برنامه وسایل گروهی از قبیل چادر و فلاسک چای و غیره بین اعضا تقسیم و مشخص گردید تا افراد بار اضافی حمل ننمایند .
4-  طبق پیش بینیهای قبلی به دلیل حضور توده هوای سرد و بارش زا در بالادست هوای منطقه به شکل معنا داری همزمان با ورود ما گرم شده بود که البته شیب ممتد و کوله های سنگین نیز باعث شده بود دمای احساسی بسیار بیشتر از دمای واقعی بر جو تیم حاکم شود .
5-  همزمان با ورود به منطقه دو نفر از همنوردان که در جلسه توجیهی نیز شرکت نکرده بودند به دلیل امکانات ضعیف تصمیم گرفتند با مسئولیت خودشان در روستای درکش بمانند که با موافقت سرپرست برنامه از تیم جدا شدند .
6-  برای اولین بار از دو نفر عقب دار در این صعود استفاده شد تا در مواقع بحرانی بتوانند با کمک هم با دقت و قوت بیشتر انتهای تیم را کنترل نمایند .
7-  چند دقیقه قبل از ورود به محل کمپ 5 دقیقه با نظر سرپرست ، تیم به حالت ریلکسیشن یا تمرکز و سکوت قرار گرفت و این باعث شد تا تیم با انرژی مضاغف به محل کمپ رسیده و اقدام به برپایی چادرها نمایند .
8-  عدم آمادگی بعضی همنوردان این نکته را به دوستان گوشزد میکرد که تمرینات آمادگی جسمانی را به صورت جدی تری دنبال کنند .
9-  ورود توده مه در صبح صعود زیبایی و طراوت خاصی به حال و هوای حرکت ما در دل جنگلهای بلوط داده بود که همزمانی طلوع خورشید از میان ابرها منظره ای بسیار زیبا رو رقم زد که قابل وصف نیست .
10-  حضور تعداد 15 نفر از 22 نفر اعضاء تیم در صعود به قله که کاملا به صورت داوطلبانه انجام شد نشان از علاقه و انگیزه بالای همنوردان در صعود به یمان داغی داشت .
11-  قله یمان داغی علیرغم ارتفاع کمی که دارد به نسبت قله های فلسکه یا شیرباد ولی از صعود پرفشاری برخوردار است .
12-  شاید کمتر کسی منتظر دیدن مناظر زیبا و بدیع بر فراز قله یمان داغی بود که وضعیت جوی منطقه باغث ایجاد این شگفتی در ما شد .
13-  علیرغم خستگی پس از صعود ولی به محض رسیدن به کمپ تیم اقدام به برچیدن کمپ و حرکت به سمت دشت نرگس لو کرد که شایسته است از همیاری و همدلی این تیم بسیار سپاسگزاری نمود .
14-  عبور از شیب تند منتهی به دره کنگره زو با کوله های سنگین سرعت حرکت را کند کرده بود ولی نهایتا موفق شدیم به سلامت خود را به رودخانه زیبای دره درکش برسانیم .
15-  آب بازی بعضی دوستان در میان رودخانه منظره ای زیبا و مفرح ایجاد کرده بود .
16-  صرف ناهار همزمان شد با برگزاری جشن تولد خانم فرحناز انزانی که باعث شد لحظانی شاد رو در کنار هم سپری کنیم .
17-  برای صرف ناهار همه زیراندازها در کنار هم پهن شد و همه با هم و در کنار هم ناهار را صرف کردیم .
18-  عبور از فراز یکی از آبشارهای انتهایی مسیر باعث شد هیجان برنامه به اوج خودش برسه و قسمتهایی از مسیر را با درگیری با سنگ عبور کردیم که این خود لذتی توام با هیجان به افراد تیم منتقل کرده بود .
19-  مسافت طی شده در روز اول تا ارتفاع 1800 متری محل بر قراری کمپ 10 کیلومتر بود ودر روز دوم از 1800 تا 2658 متر رفت و برگشت و تا انتهای مسیر یعنی محل سوار شدن مینی بوسها 22 کیلومتر و 700 متر که جمع حرکت در دوروز تقریبا 33 کیلومتر شد.

20-  صرف بستنی در میان راه حسن ختام یک برنامه مفرح و شاد در کنار همنوردان همدل و همراه بود . با آرزوی دیدار مجدد این عزیزان در برنامه های آتی .

تعداد نفرات 24
سرپرست برنامه: آقای حسین مکرم
سرقدم: آقای حسین مکرم،خانم آزاده جمشیدی
امدادگر: آقای حسین مکرم ، خانم فرحناز انزانی
عقب دار: آقایان مرتضی قربانیون،شایان رحیمی
تصویربرداران : حسن فدایی پور ،داوود دهباشی زاده ، امیر پویان ،حسن مبین مقدم ،پری رخ لقایی ،آزاده جمشیدی مقدم ، فرحناز انزانی ،صادق شیخی ،مسعود یزدانی ، اعظم حسن نژاد و حسین مکرم