گزارش برنامه کویر شهداد و کرمان گردی ...

دسته: معرفی برنامه
بدون دیدگاه
یک شنبه 10 دی 1396 11:19

گزارش برنامه کویر شهداد و کرمان گردی ...

توصیف منطقه

کلوت به کوههای شنی ای می گویند که بر اثر عامل فرسایشی غالب کویر ” باد ” ایجاد می گردد و فرم ها و شکلهای مسحور کننده ای را ایجاد میکنند که کمتر کسی میتواند پس از دیدن این مناظر , انگشت به دهان نماند و مسحور این زیبایی بی مانند نشود.کلوت از ترکیب دو واژه” کل” به معنی “آبادی” و “لوت” که نام بیابانش هست آمده است.وقتی ناگهان در دل بیابان لوت چشمتان به سازه های خاکی عجیب و غریب بیفتد و این سازه های خاکی تا چشم کار میکنند دیده میشوند ، انگار وارد یک شهر شده اید. شهری بدون هیچ سکنه ای که انگار تنها برای ارواح ساخته شده است. شاید برای همین است که میگویند اینجا شهر جن و پری است.

«شهداد» تا کرمان صد کیلومتر فاصله و تا شهر افسانه‌ای «کلوتها» 40 کیلومتر فاصله دارد. این منطقه در بین زمینشناسان به یکی از «قطب های گرمایی زمین» معروف است. همین خشکی کویر ممکن است گردشگران را از اروپای سبز به ایران بکشاند.در نزدیکی شهداد، «نبکا»‌ها (گلدانهای کویری) وجود دارد که گاه طول آنها به 10 متر می رسد؛ در حالی که بلندترین نبکاهاى صحراهاى افریقا 3 متر طول دارند.
شهر افسانه‌ای کلوتها 11 هزار کیلومتر مربع وسعت دارد و فاصله اش با شهداد تنها 40 کیلومتر است؛ و حدود 20 هزار سال قبل، با فرسایش آبی و بادى، به وجود آمده است. در کویر شهداد، 100 هکتار نمکزار به شکل جوشش تخم مرغی وجود دارد که در هیچ جاى دنیا مشابه آن نیست.

آرامگاه شاه نعمت الله ولی (عارف نامی) که در ۴۲ کیلومتری جنوب کرمان در شهر ماهان در استان کرمان قرار دارد، یکی از جاذبه های دیدنی این استان برای گردشگران و طرفداران عرفان و صوفیان است.شاه نعمت الله ولی شاعر و عارف قرن نهم هجری است که در ابتدا در شهرهای سمرقند، هرات و یزد زندگی می کرد. او بیست و پنج سال از عمر خود را در ماهان به سر برد و پس از فوتش نیز در همانجا به خاک سپرده شد. زیارتگاه او در اراضی وقفی در ناحیه ای دور از روستا قرار گرفته و شامل سه حیاط در راستای محور قبله است که به تدریج طراحی شده است. بناهای متعدد تشکیل دهنده این مجموعه شامل ورودی، صحن، حسینیه، رواق، حرم، مرقد، گنبد، چله خانه شیخ، آرامگاه شاه خلیل و مقابر متعدد دیگری هستند که قدیمی ترین آنها گنبد خانه ای است که صندوقه شاه نعمت الله ولی در آن قرار دارد و مربوط به دوره تیموریان بوده و اغلب دیگر بناهای آن متعلق به دوره صفویه با افزوده هایی از روزگار قاجار است.

باغ شاهزاده یا باغ شازده زیباترین باغ تاریخی ایران محسوب می‌شود. این باغ در حدود ۲ کیلومتری شهر ماهان و حوالی شهر کرمان و در دامنه کوه‌های تیگران واقع شده و مربوط به اواخر دوره قاجاریه می‌باشد. این باغ با مختصات جغرافیایی۳۰ درجه و ۱ دقیقه عرض شمالی و ۵۷ درجه و ۱۷ دقیقه طول شرقی می‌باشد. ارتفاع این منطقه از سطح دریای آزاد ۲۰۲۰ متر است. این باغ مساحتی قریب به ۵/۵ هکتار دارد. دو مجموعه شرقی و غربی دارد. کوشک یا همان عمارت‌های آن بسیار زیباست و به صورت دو آشکوبه ساخته شده‌است و سر در آن از معماری خیلی زیبایی برخوردار است که آن را از سایر باغ‌های ایرانی متمایز و ممتاز می‌سازد. فواره‌های آن چشم هر بیننده‌ای را نوازش می‌دهد. این فواره‌ها که در طول باغ قرار دارند زیباترین فواره باغ‌های ایرانی هستند. زیرا سایر باغ‌های ایرانی کمتر فواره داشته‌اند و یا اگر داشته‌اند به این زیبایی نبوده‌اند. فواره‌های زیبای باغ شاهزاده بر اساس اختلاف ارتفاع و نه هیچ نیروی دیگری فعال هستند که این خود دلیلی بر هوش و ذکاوت مردمان کرمان زمین است. طول باغ شاهزاده کرمان ۴۰۷متر و عرض آن ۱۲۲ متر است. و بزرگترین و زیباترین باغ تاریخی ایرانی محسوب می‌شود.

گزارش برنامه :

تاریخ اجرا: 25تا28 آبان ماه
تعداد افراد شرکت کننده : 40نفر
سرپرست برنامه :آزاده میرنجفی زاده
سرپرست آقایون : آقای احسان کارخانه چین.
امدادگران: خانم فروغ بخش و آقای وزین پور
عکاس : آقای محمد دائمی
کلیپ ساز : میلاد تقدمی

پنجشنبه عصر از مشهد با اتوبوس b7حرکت کردیم جمعه صبح رستوران زیبا و خاص بهارستان بودیم با(38نوع صبحانه بوفه) و بعد به طرف شهداد رفتیم نخلستان و آسیابها رو دیدیم و پس از صرف ناهار در اقامتگاه به سمت کویر رفتیم بعد از کمی پیمایش تیمی و ثبت لحظات زیبا از نگاه لنز ، و برقراری تلسکوپ در منطقه باز یک پیمایش کوتاه شبانه داشتیم و در نهایت شب نشینی دور آتش و پخت اشکنه کشک روی هیزم و پس از لذت بردن از آسمان پرستاره و شهاب سنگها بینظیرش برای خواب به اقامتگاه برگشتیم .
صبح روز شنبه از آبگرم تمیز سیرچ لذت بردیم و بعد به سمت باغ و سرا شاه نعمت الله ولی، رفتیم و پس از آن از باغ زیبای شازده با حال و هوای پاییزیش دیدن کردیم و ناهار رو در رستوران باغ میل کردیم و بعد هم دوستان برای خرید سوغاتی در بازار سرپوشیده کرمان در اختیار بودند و از حمام گنجعلی خان دیدن کردند و شب هم از باغ چشم نواز فتح آباد دیدن کردیم که البته بسیار شب سردی بود حتی  شب قبل در کویر چنین سرمایی رو تجربه نکرده بودیم .
و نهایتا شب در اقامتگاه بوم گردی ماهان خوابیدیم و صبح یکشنبه به پیشنهاد دوستان و هزینه شخصیشون در رستوران بهارستان صبحانه میل کردیم و به سمت مشهد اومدیم ، کرمان برای سرویس کردن اتوبوس کمی توقف داشتیم و حرکتمون با تاخیر استارت خورد و ساعت 4صبح به مشهد رسیدیم ...
تیم بسیار خوبی بودیم و جا داره از همه دوستانی که بدون داشتن سمت در این برنامه همراه و هم دل بودند یادی کنم