گزارش برنامه " قله اشترانکوه "

دسته: گزارش برنامه , اخبار کوهنوردی , کارگروه کوهپیمایی و کوهنوردی
بدون دیدگاه
پنج شنبه 1 تیر 1396 04:14

گزارش برنامه " قله اشترانکوه "

نام برنامه: اشترانکوه
🔸منطقه: لرستان ـ دورود
🔸مدت برنامه: 5 روزه
🔸تاریخ اجرای برنامه: 10 لغایت  15 خرداد ماه
🔸سطح برنامه: کوهنوردی دشوار
🔸سرپرست: آقای محمد حسن اکتشافی (09151159655)

اشترانکوه رشته کوهی در شرق استان لرستان و یکی از بزرگترین رشته کوه های زاگرس است که در 30 کیلومتری جنوب شرقی دورود قرار دارد . بلند ترین قله این رشته کوه به نام سنبران به ارتفاع 4150 متر است این کوه از جمله کوه های جوان میباشد که در حدود 30 میلیون سال پیش ایجاد شده است.قله های بلند و پر برف ، دره های ژرف و طولانی ، رودهای دائمی ، پوشش گیاهی و جانوری بسیار متنوع ، روستاهای کوهپایه ای از جمله ویژگی های اشترانکوه میباشد.گفته میشود نام ان به سبب قله های 8 گانه که هر کدام بلندتر از 4000 متر میباشد و مانند کاروانی از شتر به ردیف قرار گرفته به شتر کوه و یا اشترانکوه معروف گشته است ، این رشته کوه در حدود سال 1340 از لحاظ گونه های جانوری و گیاهی جزء مناطق حفاظت شده قرار گرفت و در سال 1348 جزو محیط زیست جهانی قرارگرفت ، از گروه جانوری آن میتوان به خرس قهوه ای ، روباه ، کفتار ، گراز ، گرگ خاکستری ، بز کوهی ، قوچ ، گربه وحشی ، گربه جنگلی ، سنجاب درختی ، مار قیطانی و کبک دری و از پرندگان می توان به عقاب ، کبک ، جغد ، اردک ، شاهین اشاره نمود که همگی تحت حفاظت محیط زیست می باشند .در اشترانکوه پسته کوهی به فراوانی یافت میشود و پوشش گیاهی متنوع ان اعم از گون ، ریواس و ..... می باشد

چهارشنبه 10 خرداد

ساعت 21 مورخ 96/3/10   بیست و پنج نفر همراه با اتوبوس وی ای پی از مشهد به سمت درود حرکت کردیم فردای ان روز مورخ 96/3/11 ساعت 14:30 به درود رسیدیم و به خانه کوهنورد شهرستان درود که توسط مسئولین باشگاه کوهنوردی آزادگان رزرو شده بود رفتیم پس از کمی استراحت حدود ساعت 17:30 به سمت روستای اسب پر همراه با دو مینی بوس حرکت کردیم مسیر بسیار زیبا و خیره کننده بود سپس با ورود به روستا و ورود به دره اسب پر به سمت آبشار اسب پر حرکت کردیم بعد از طی مسیر دره زیبا در کنار رودخانه و از میان زمین های کشاورزی و دام های در حال چرا به آبشار اسب پر رسیدیم  آبشار بسیار زیبا و پرآب بود و بعد از چندی استراحت دوباره از همان مسیر برگشتیم و حدود ساعت 20:30 به خانه کوهنورد رسیدیم

پنجشنبه 12 خرداد  جانپناه گل گل

ساعت 5 صبح بیدار باش و ساعت 6 صبح همراه با دو مینی بوس راهی روستای تیان شدیم ساعت 7:10 به روستای تیان رسیدیم و بعد از کمی معطلی برای آمدن قاطرها و بستن کوله های بزرگ به روی قاطرها گروه راس ساعت 8 صبح بعد از تمرینات آمادگی جسمانی توسط جناب آقای محمدی و قرائت متنی مبنی بر مسئولیت اعضا توسط سرپرست گروه جناب آقای اکتشافی، ساعت 8:30 در انتهای روستا از کنار قبرستان ده ، راه پاکوب را به سرقدمی سر کار خانم کریمی  ادامه دادیم ، جهت حرکت ما از سمت شمال به جنوب اشترانکوه بود که خود سلسله رشته کوه ، هم جهت با زاگرس از جهت شمال شرق به جنوب غرب کشیده شده است .

صعود

از ارتفاع نزدیک به 1750 متر پاکوب با شیب ملایم را آغاز کردیم هوا آفتابی و صاف و بدون ابر و باد می بود کسی را درمسیر راه مشاهده نکردیم . در بین راه چند توقف کوتاه با فواصل ثابت داشتیم تا اینکه پس از گذر از یک دشت، مسیر به سمت چپ به بالای گردنه میرسد که در انجا میتوان جانپناه گل گل را مشاهده کرد

جانپناه گل گل

ساعت12:30 به جانپناه گل گل رسیدیم قبل از ما تعدادی از همنوردان تیزپا برای مشخص کردن محل اسکان در جانپناه رسیده بودند البته تعدادی از همنوردان در چادرهای شخصی خود در کنار جانپناه اقامت گزیدند تا بعدازظهر بسیاری از گروه ها از شهر های مختلف به این منطقه آمدند تیم شب را در این منطقه سپری کرد

جمعه 13 خرداد جانپناه چال کبود و قله سنبران

ساعت 3 صبح بیدارباش تیم و ساعت 4 صبح استارت عزیمت به سمت جانپناه چال کبود و قله سنبران خورده شد.

پاکوب را با سرقدمی سرکار خانم کریمی و سرپرستی جناب آقای اکتشافی تا ابتدای یالی موسوم به گرده ماهی ادامه میدهیم با شیب تند مسیر را در مارپیچ های کوتاه آرام آرام بالا میرویم حدود ساعت 10:30به جانپناه چال کبود رسیدیم و بعد از حدود ربع ساعت استراحت و صحبت با کوهنوردانی که از قله بازگشتند مسیر و زمان مورد نیاز را جویا شدیم و با توجه به محدودیت زمان ساعت بازگشتمان را محاسبه میکنیم در چال کبود وزش باد شدید است و از شیب برفی بالا رفتیم تا به خط الراس قلل برسیم و باقی مسیر را از روی صخره ها بعضا به صورت دست به سنگ بالا و پایین می رفتیم چندجایی در مسیر توقف کوتاه برای استراحت داشتیم و در سمت راست نمای قلل در اطراف چال کبود پوشیده در برف بسیار ویژه و محسور کننده بود

ساعت 12:15  به قله سنبران رسیدیم در انجا میتوان دریاچه گهر را در طرف دیگر اشترانکوه دید همچنین ارتفاعات رشته کوه اشترانکوه که پایین تر از سنبران قرارگرفته اند

ساعت 13 حرکت به سمت جانپناه چال کبود بعد از گذشت مسیر دست به سنگ و قسمت شیب برفی که با سر خوردن انجام گرفت ساعت 15 بعدازظهر به جانپناه چال کبود رسیدیم و بعد از استراحتی کوتاه از مسیر گرده ماهی به سمت جانپناه گل گل سرازیر شدیم و ساعت 17 به جانپناه گل گل رسیدیم سپس بعد از معطلی برای سپردن بار به قاطر و کمی استراحت به سمت روستای تیان راه افتادیم تعدادی از اعضای گروه ساعت 20:30   و تعدادی به علت استراحت بیشتر و طولانی تر در مسیر ساعت 22:30 به روستای تیان رسیدند

گروه اول با مینی بوس اول رفتند و گروه دوم با مینی بوس دوم به سمت درود حرکت کردند و ساعت 11:30 به خانه کوهنورد رسیدند

شنبه 14 خرداد آبشار بیشه

ساعت 5 صبح بیدارباش تیم و 5:30 سوار بر مینی بوس حرکت به سمت راه آهن درود و ساعت 6:15 توسط قطار محلی به سمت روستای بیشه حرکت کردیم ساعت 7:30 دقیقه به روستای بیشه رسیدیم آبشار بیشه در 30 کیلومتری جنوب شرقی درود قرار گرفته است ارتفاع آبشار 48 متر و در برخی گزارش ها 58 متر تا نقطه برخورد با زمین است رودخانه خروشان و نهر های تامین کننده آب آبشار که به رودخانه می ریزد و منطقه جنگلی کوهستانی اطراف از دیگر ویژگی های جغرافیایی منطقه تلقی میگردد

در بالای آبشار رو به روی ایستگاه چشمه های پرآب متعددی دیده میشود که دل کوه میجوشد و زمزمه کنان از وسط ایستگاه قطار گذشته و آبشار بیشه را تشکیل می دهند ، به علت همجواری این آبشار با چندین مجموعه زیبا همچون جنگل های پهناور بلوط ، روستای زیبای بیشه ، چشم انداز ایستگاه راه آهن بیشه از این آبشار و از طرفی هوای خنک و باطراوت ، سرسبزی و شادابی کوه های بلند و دلنشین بیشه را به یک منطقه دیدنی و جذاب برای گردشگران تبدیل کرده است

بازگشت از روستای بیشه ساعت 15:15 توسط قطار محلی انجام گرفت ساعت 16:15 به ایستگاه درود رسیدیم و ساعت 16:30 به خانه کوهنورد ، سپس بعد از بستن کوله پشتی ها و مرتب کردن اطاق ها ساعت 17:30 سوار بر اتوبوس وی آی پی شده و به سمت مشهد حرکت کردیم و ساعت 7:30 فردای آن روز با سلامتی کامل به مشهد رسیدیم و سرخوش از به پایان رساندن سفری دیگر ،از یکدیگر خداحافظی کردیم...