گزارش برنامه دره نوردی آسمان رود، چاکرود و سیاهکل

🔸سطح برنامه: فنی دره‌نوردی
🔸سرپرست: آقای ایمان کارخانه‌چین

توصیف منطقه :

دره چاکرود : این دره شامل یک دره اصلی و دو دره فرعی است. آبشارهای این مسیر عمدتا کوتاهتر از 5 متر است و یک آبشار در دره فرعی به ارتفاع حدود 25 متر نیز قابل مشاهده است.این دره از بالادست رحیم آباد و از حوالی منطقه ای به نام طیولا آغاز و به سمت دریای خزر سرازیر می شود. دره چاکرود دارای طول زیادی است اما بخش مناسب برای کار فنی آن کوتاه و یک روزه است.برای رسیدن به دره باید از جاده چالوس یا رشت به سمت رحیم آباد (بین رودسر و رامسر) رفت، بعد از رحیم آباد، وارد جاده خاکی طیولا شد و در نهایت پس از عبور از آخرین روستا با پیاده روی حدود 20 دقیقه وارد دره فرعی چاکرود شد که پس از چند فرود به دره اصلی چاکرود منتهی میشود.

دره آسمان رود : این آبشار و دره زیبا در 42 کیلومتری بخش رحیم اباد و در 2 کیلومتری روستای مایستان پایین اشکور قرار دارد.

گزارش برنامه

به نام‌خدا
روز جمعه مورخ ۲۷ مرداد ماه ۹۶ ساعت ۱۶ به همراه ۴ نفر از دوستان کارگروه دره نوردی باشگاه آزادگان از طریق ترمینال،مشهد را به مقصد رودسر جهت پیمایش سه دره چاکرود،آسمانرود و سیاهکل ترک‌ کردیم.
صبح روز شنبه ۸ صبح به شهرستان گسکر محله رسیده و پس از صرف صبحانه از آنجا به روستای طیولا عزیمت نمودیم.پس از رسیدن به طیولا در حسینیه ی روستا مستقر شدیم.پس از چک کردن لوازم فنی و توضیحات لازم جهت اجرای برنامه شب را در حسینیه مانده و صبح روز یکشنبه ساعت ۸ به سمت روستای پرم کوه حرکت کردیم. ارتفاع روستای طیولا ۱۰۰۰ متر از سطح دریا بوده و روستای پرم کوه ۸۶۰ متر ارتفاع دارد.پس از ۲۰‌دقیقه پیاده روی به رودخانه ی روستای پرم کوه و اول دره چاکرود رسیدیم.لباس ها را تعویض نمودیم و به سمت پایین حرکت نمودیم.
دره چاکرود دره ای است با حوضچه های عمیق زیبا و فرود های تقریبا ساده،ارتفاع بلندترین آبشار دره ۲۴ متر بوده و تمام کارگاه های دره ایمن سازی شده بود.
بعد از ۴ ساعت پیمایش به انتهای دره (مست چال) رسیدیم‌ و از آنجا از طریق پاکوب بین باغ های فندق به سمت روستای طیولا رفته و در ساعت ۱۷ به روستا رسیدیم.بعد از هماهنگی با راننده ساعت۲۱:۳۰ دقیقه ماشین به روستا رسید و قرار شد ما را جهت پیمایش دره آسمان رود به اول دره ببرد تا شب را در اول دره خوابیده و صبح دره را پیمایش کنیم.بعد از گذشتن از روستای‌کاکرود و رد شدن از کارخانه ی آب معدنی ارکم از طریق جاده ی فرعی به اول دره رسیدم.ساعت‌۲۳ بود که از‌‌ ماشین پیاده شده و کمپ مان را برقرار‌کرده و پس از صرف شام سریعا به خواب فرو رفتیم.
صبح دو شنبه ساعت ۷ از خواب بیدار شده و ساعت ۹ وارد دره شدیم.
متاسفانه اول دره‌ پر بود از زباله ای که توسط خود محلی ها به آنجا ریخته شده بود و حتی ما بین این زباله ها،زباله های بیمارستانی نیز به چشم میخورد.
به دلیل نداشتن کارگاه های مطمئن تصمیم گرفتیم کارگاه های دره را ایمن سازی نموده و با خیال راحت فرود ها را انجام ‌دهیم.۵ فرود اول دره را بولت کوبی نموده و کارگاه های قدیمی را جمع آوری کردیم.ابتدای دره بسیار کم آب بود اما بعد از رسیدن به چشمه ای که آب آن وارد دره میشد دره کم‌ کم‌ پر آب شد و پس از رسیدن به آبشار زیبایی که از سمت راست و از دره فرعی وارد‌ دره اصلی میشد دبی آب به طرز چشمگیری افزایش یافت و عبور از آبشار ها و حوضچه ها را کمی با چالش همراه کرد.
در ساعت ۱۶ به قسمت انتهایی دره رسیدیم‌ که دره باریک شده و میبایست از حوضچه های پر‌آب عبور‌میکردیم.
بعضی از این حوضچه ها عمیق بوده و میبایست خیلی با احتیاط‌ پیمایش می شد تا درون‌ جریان های هیدرولیکی گیر نکنیم.دمای آب این دره بسیار پایین میباشد و این مورد‌ باعث صرف انرژی بیشتر از بچه‌ها میشد.
به‌دلیل باریک بودن دره‌ و نزدیک شدن به ساعت غروب، دره رفته رفته تاریک شده‌ و مجبور شدیم جهت پیمایش دو حوضچه ی آخر از هدلامپ استفاده کنیم.در ساعت ۲۱ به پل‌ آسمانرود در جاده ی اشکوارات رسیدیم و اقا ناصر راننده محترم آنجا‌منتظرمان بود و پس از تعویض لباس به سمت خانه ی ایشان واقع در روستای لشکان حرکت نمودیم.
پس از پذیرایی گرم‌ و صمیمی اقا ناصر و صرف شام مفصلی که توسط ایشان در نظر گرفته شده بود شب را در خانه ی ایشان به استراحت گذرانده و صبح سه شنبه از خواب بیدار شده و به سمت اول دره ی سیاهکل حرکت نمودیم.
ورودی دره ی سیاهکل از طریق جاده ی لشکان-سپارده میباشد و خروجی دره از جاده ی گیری میباشد.
با توجه به پیمایش ۱۲ ساعته آسمانرود و خستگی زیاد تصمیم گرفتیم روز سه شنبه را در اول دره استراحت کرده و روز ۴ شنبه وارد دره شویم.
با ایجاد کمپ در اول دره و چک کردن آب و هوا و مطمئن شدن از عدم بارش شب را در انجا گذارنده و صبح چهارشنبه با انرژی مضاعف و در ساعت ۹:۳۰ دقیقه وارد دره سیاهکل شدیم.دره ی سیاهکل دره ایست سنگی و زیبا با حوضچه های عمیق و فرود هایی خاص (به دلیل باریک ‌بودن بیش از حد مسیر آب و پیچ در پیچ بودن مسیر آب) که بی شک در اوایل فصل بهار و زمان پر آبی عبور از این دره بیش از حد دشوار خواهد بود و بسیار چالش انگیز.
خوشبختانه کارگاه های دره تا حد زیادی ایمن سازی شده بود و ما زمان زیادی را صرف‌ بهسازی دره نکرده و بیشتر از زیبایی های آبشار ها لذت بردیم.
با رسیدن با انتهای دره به دلیل سایش طناب و عدم استفاده از طناب بلند تصمیم‌گرفتیم چند فرود اخر را مرحله ای بولت کوبی کرده تا پیمایش آسان تر و در صورت بروز حادثه امداد در دره سریعتر انجام شود.
در ساعت ۱۵ پیمایش دره به پایان رسید و از راه پاکوب به سمت جاده آسفالت حرکت کرده و در ساعت ۱۶:۴۵ به پل محمود لات رسیدیم‌ و پس از آن به سمت رحیم اباد و سپس رامسر‌ حرکت نمودیم.
شب را در رامسر‌ گذارنده‌ و پنجشنبه ظهر از طریق فرودگاه رشت به مشهد بازگشتیم.