گزارش برنامه قله  قوچگر نیشابور روستای دیزباد بالا

🔸مدت برنامه: ۱ روز
🔸زمان اجرای برنامه: ساعت ۶ صبح- 10 شهریور 1396

توصیف قله قوچگر:

قله قوچگر( 36.123049  59.255390) نام کوهی است از رشته کوههای بینالود به ارتفاع تقریبی 2950 متر که دارای چندین مسیر اصلی صعود میباشد.مسیراول از روستای دیزباد و مسیر دوم از روستای گرینه(هر دو جبهه جنوبی)و مسیر سوم از روستای ازغد(جبهه شمالی) است.مسیرصعود گروه از روستای دیز باد بالا بود.روستای دیزباد بالا از توابع نیشابور میباشد که در حدود 70 کیلومتری مشهد از مسیر جاده مشهد -نیشابور قرار دارد.راه دسترسی به این روستا از سمت مشهد بعد از توربین های بادی و شهرک بینالود در سمت راست جاده میباشد که البته تابلوی روستای قاسم آباد در اول جاده نصب شده است. ( ترک مسیر از ایستگاه گلبهار تا قله قوچگر https://goo.gl/BTmTkW )
این روستا با آب و هوای نسبتا سرد و کوهستانی و مناطق و باغ های سرسبز(در فصول گرم سال)یکی از زیبا ترین روستاهای رشته کوه بینالود میباشد و 1750 متر از سطح دریا ارتفاع دارد.روستای دیزباد از دسته روستاهای پلکانی است که بر روی دامنه کوه بنا شده و زیبایی خاصی را به این روستا داده است.در مسیر رودخانه این روستا چندین چشمه وجود دارد که آخرین چشمه دقیقا در دامنه قله قوچگر قرار گرفته است.روستای دیزباد به دلیل مناظر زیبا و چشم نواز و همچنین قرار گرفتن در مسیر قله قوچگر  هرساله پذیرای تعداد زیادی از مردم به ویژه کوهنوردان میباشد.

گزارش برنامه :

با سلام؛
جمعه 10 شهریور با یک دستگاه مینی بوس و به همراه 20 نفر از کوهنوردان با انرژی باشگاه آزادگان، در ساعت 6 صبح ایستگاه اتوبوس گلبهار میدان استقلال روبه سمت نیشابور و روستای دیزباد رهسپارشدیم.از محل حرکت تا روستا حدود 100 کیلومترمسافت می باشد و مدت زمان تقریبی تا روستا 2:30- 2 ساعت  طول می کشد.حدود ساعت 8 به روستای دیزباد رسیدیم و تا 8:30  پیمایش در مسیر قله داشتیم وپس از اون در جای مناسبی جهت صرف صبحانه توقف کردیم( تا ساعت 9).قبل از حرکت به سمت قله معرفی ارکان برنامه و معرفی نفرات مسئول صورت گرفت .جهت یادآوری و آموزش همنوردان یه سری از مطالب فنی مرتبط با "شناسایی منطقه، آموزشهایی از قبیل کاربا باتوم،گام برداری و تنفس صحیح، خطرات در کوهستان و آسیبها (از قبیل زانو درد و پیشگیری و راهای درمان" ) را مطرح  کردیم و پس از اون مسیر حرکت به سمت قله را آغاز کردیم.ساعت 13 همه  تعداد نفرات به  قله رسیدند و ساعت  13/30 مسیر برگشت آغاز کردیم ساعت  15:30  تا 16 صرف نهارو کمی استراحت برای تجدید قوا داشتیم و پس از اون  تا ساعت 18،مسیر برگشت  تا جای مینی بوس پیمایش کردیم.ساعت 18 به سمت مشهد  حرکت کردیم و ساعت 20به مشهد رسیدیم؛