گزارش برنامه کوهپیمایی و کوهنوردی (روستای کلاته آهن و قله شاه جهان )

دسته: گزارش برنامه , کارگروه کوهپیمایی و کوهنوردی
بدون دیدگاه
یک شنبه 28 آبان 1396 18:23

گزارش برنامه کوهپیمایی و کوهنوردی (روستای کلاته آهن و قله شاه جهان )

نام برنامه : کلاته آهن
زمان اجرا:96/08/25
 تعداد نفرات شرکت کننده : 10 نفر
سرپرست :  خانم بی بی زهرا رضوی
امدادگر : آقای علی زاده تراب
مسئول محیط زیست: آقای نژاد شاملو

شرح برنامه :
ساعت 7 صبح از محل قرار همیشگی (آزادی 43) حرکت خود را به سمت روستای کلاته آهن شروع و ساعت 8 به روستارسیدیم. کلاته اهن در فاصله 9 کیلومتری جنوب غربی شهرستان طرقبه واقع شده است. این روستا از غرب به دهبار، شمال غربی به جاغرق، شمال شرقی به طرقدر، مشرق به مایانات و جنوب شرقی به روستای ازغد منتهی می شود. این روستا در حاشیه رودخانه دهبار قرار داشته و به واسطه این همجواری در دامنه ها و حواشی رودخانه باغات سرسبز و تمشک زارها با گل ها و گیاهان متنوع و در دره ها درختچه های سماق و زرشک چشم اندازی بدیع دارد. به دلیل وجود بقایای کوره های آهنگری و ذوب آهن از گذشته های دور (بالغ بر 300 سال) که ساکنین این منطقه به آن اشتغال داشته اند و دیگر اینکه، به نقل از اهالی محل، به واسطه رنگ قرمز رسوبات باقی مانده در ظروف بعد از جوشاندن آب رودخانه و چشمه ی منطقه که به آن قی اطلاق می شده و همرنگی آن با رنگ آهن به روستا کلاته قی و پس از آن کلاته آهن گفته شده است. این روستا در دهستان جاغرق قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲۷۷ نفر (۶۷خانوار) بوده‌است. جمعیت روستای کلاته آهن در سال ۱۳۹۰ به ۳۰۰ نفر افزایش یافته‌است.درآمد مردم روستا از کشاورزی و دامپروری به دست می‌آید. محصولات باغی عمده آن، سیب، گردو، گیلاس و آلو هستند.
نکته جالب دیگر در اطراف این روستا درختچه های ارغوان به وفور یافت میشود. ارغوان شکوفه بسیار زیبایی  دارد که  در انتهای فروردین زیبایی خاصی به منطقه می دهد.
حدود ساعت8/30 برای صرف صبحانه در مکانی زیبا اتراق نمودیم.سپس راه خود را ادامه داده و حدود ساعت 10 به دو آبی  رسیدیم،که ما راه سمت چپ را  ادامه داده و تا ساعت 11/30 به پایان باغات رسیدیم. چشمه ای پر  آب در آنجا بود.ابتدا تا بالای ارتفاع مشرف به باغ انتهایی بالا رفته و پس ازگرفتن عکس به پایین باز گشتیم.
ساعت 12/30 تا 13 در مورد روزجهانی خود مراقبتی صحبت کردیم که هرکدام از عزیزان نکته ایی را گفتند و بعد ناهار را صرف و ساعت 14 بازگشت را آغاز کردیم.ساعت 16 به محل ماشین رسیدیم و ساعت 17/30 به مشهد  رسیده و از یکدیگر خدا حافظی نمودیم.
گزارش : بی بی زهرا رضوی

گزارشی کوتاه ازبرنامه کوهنوردی قله شاه جهان

قله شاه جهان باارتفاع ۳۱۰۰متربلندترین قله خراسان شمالی(طرح سیمرغ)
درساعت۱۵روزپنج شنبه با۱۰نفرازمشهدبه سمت قوجان وسپس ۲۰کیلومتربه سمت روستا نوده دربخش بام اسفراین حرکت کردیم وپس ازاستراحت درروستا ساعت۴صبح روزجمعه(دما۱۰-)به سمت قله حرکت کردیم وپس از۸ ساعت پیمایش ساعت ۱۱به قله رسیدیم وسپس به سمت روست انوده برگشتیم وپس ازاستراحت ونهاردرساعت۱۷به سمت مشهدحرکت کردیم وساعت ۲۱برنامه به پایان رسید(درپایان جادارد ازمهمان نوازی خانواده محترم آقای سعید ابراهیمی درروستا نوده تشکرنماییم)