گزارش برنامه هفت غار نیشابور

مدت برنامه: ۱ روزه
زمان اجرای برنامه: ساعت ۶ صبح- 7 مهرماه 96

توصیف منطقه :

در شمال نیشابور،دره ای وجود دارد که از گذشته هفت غار نامیده شده ، و به منزله هفت وادی و هفت تنگه است.حال آنکه در حقیقت غاری در آنجا وجود ندارد. منطقه ای که هفت غار در آن واقع شده است، در فصل گرم سال، دارای آب وهوایی معتدل، با صبحگاهی بسیار دلنشین و روح‌افزاست، و با شرایط آب و هوایی و نمای طبیعی ویژه ای که دارد جزء ییلاقات اصلی نیشابور به شمار می آید.این دره به دلیل فرسایشی بودن و شیب تند آن هرساله پس از بارش ها شکل جدیدی به خود می گیرد و آبشارهای بزرگ وکوچکی را ایجاد می کند و مرتبا دچار دگرگونی می شود. این دره آن قدر زیبا و هیجان انگیز است که در هر فصل و در هر ماه سال که به آنجا می روید دارای زیبایی منحصر به فردی می باشد ولی اغراق نیست که فصل بهار و پرخروش بودن رود خانه اش را زیباترین فصل بنامیم.
راه های دسترسی به این تنگه بسیار متنوع است اما آسان ترین راه، مسیر روستای باغرود است که پس از ده دقیقه کوهپیمایی می توان به ابتدای این دره در ارتفاع 1500 متری رسید.از جمله مسیرهای دسترسی دیگرمی توان به خود روستای غار اشاره نمود.پیمایش کامل دره بسته به آمادگی تیم،به طور متوسط بین دو تا سه ساعت به طول می انجامد. پس از پیمایش دره و عبور از زیبایی های آن به منطقه ای باز و به سرچشمه اصلی رودخانه غار در ارتفاع 1900 متری می رسیم که در این محل چندین درخت گردو به چشم می خورد.این چشمه برخلاف آب سرد و گوارای آن ، دارای املاح زیادی می باشد.

در صورت تمایل برای ادامه مسیر به دوراهی می رسیم که راه سمت چپ به روستای برفریز و راه سمت راست به روستای رود ادامه می یابد.ضمنا برای خروج سریعتر از دره راه های خروجی متعددی در غارهای اول و دوم و چهارم، در سمت راست موجود است که در صورت نیاز می توان از دره خارج شد.گذشتن از هفت غار یا هفت وادی برای رسیدن به مقصود که سرچشمه است صورت میگیرد.
از جاذبه های این منطقه رنگ سرخ خاک رسی آن است که باعث رنگ آمیزی و جلوه ای خاص شده است.پوشش گیاهی ،با توجه به ضعیف بودن آن و همچنین حیات وحش از جاذبه های دیگر منطقه است.

گزارش برنامه :

دره هفت غار واقع در نیشابو و جاده اش از کنار ارودگاه باغرود میگدرد . با کوه ها و دره های رنگارنگ و حفره ها و شیار هایی که دران بوسیله عبور آب و فرسایش ایجاد شده جلوه و زیبایی منحصری از رنگها و تندیس های بوجود آمده، بوجود آورده که خیلی شگفت انگیز است .
 ما ساعت ۶ از ایستگاه گلبهار با ۲۴ نفر و دو دستگاه مینی بوس به سمت نیشابور وسپس جاده اردوگاه باغرود و بالاخره به روستای غار رهسپار شدیم، ساعت ۸.۱۰ بود که به روستا رسیده و پس از طی کردن مسافتی ، و معرفی مسئول ها و نرمش و صرف صبحانه ساعت ۹.۳۰ حرکت کردیم . باید دست به سنگ می شدیم و از شیار باریک صخره ها که محل عبور اب هم بود عبور میکردیم و این فضا سه نوبت ودر فواصل متفاوتی وجود داشت و نیز در محل هایی برای عبور قدری حرکت به کندی صورت میگرفت. و بالاخره ساعت ۱۴ برای استراحت و نهار اتراق کردیم و سپس از همان مسیر برگشتیم که  ساعت  ۱۶به مینی بوس ها رسیدیم و ساعت ۱۹ به مشهد بازگشتیم (بیش از نیم ساعت برای گرفتن صورت حساب در نیشابور معطل شدیم)