گزارش برنامه صعود به قلعه ماد

تهیه نماهنگ : خانم مهری یاری نژاد
ارائه گزارش : خانم انوشه نصراله زاده

ارائه گزارش برنامه
  این برنامه،طبق اعلام باشگاه ،درساعت 6 صبح جمعه ،7 مهرماه 1396 ازایستگاه گلبهار،شروع گردید.همه ی همنوردان سحرخیز راس ساعت اعلام شده سوار دودستگاه مینی بوس شدند .پس از طی ۱۵ کیلومتر در جاده کلات به دو راهی روستای کارده رسیده و پس از طی ۲۳ کیلومتر به این روستا میرسید. ۲ کیلومتر مانده به این روستا در سمت چپ جاده،سدی به همین نام وجود دارد. پس از گذر از روستای کارده، مسیر جاده سمت راست به طرف روستای آل را طی نموده و پس از طی مسافت طی ۱۰ کیلومتر به این روستا می رسید، ۶ کیلومتر اول آسفالت است وبقیه مسیر جاده خاکی است. ساعت 8 به ابتدای دره رسیدیم و از مینی بوس پیاده شدیم . سرپرست محترم وپرانرژی برنامه،بعد ازکمی صحبت ،ارکان تیم،ازجمله عقب دار،امدادگر،سرقدم ، تصویر بردار و مسئول فنی را معرفی نمودند وسفارش های لازم را بیان کردند.کمی نرمش نمودیم سپس تیم بایکدلی ومهربانی،همراهیکدیگردرساعت 08:30 درمسیردره،پیمایش را شروع کردند .
ساعت 9:10 به مدت 20 دقیقه برای صرف صبحانه در زیر درختان گردو و سیب حاشیه راه توقف کردیم و دوباره به پیمایش ادامه دادیم. بعد از پیمایش  یک ساعت و ده دقیقه  به پای کوه رسیدیم حدود 15 دقیقه همنوردان عزیز استراحت کردن سپس به پیمایش  یک شیب نسبتا ملایم و طولانی ادامه دادیم. در ساعت 12:30 موفق شدیم به منتهی الیه قلعه که تنها مسیر ورودی قلعه میباشد برسیم .بعد از ده دقیقه استراحت کوله پشتی ها را بر زمین نهاده و مهیا برای درگیری با سنگ شدیم چرا که از این قسمت به بعد شیب بسیار تند و سپس به دیواره میرسیدیم  که از این قسمت به بعد توسط سرپرست محترم،تیم در اختیار مسئول فنی قرار گرفت که آقای عباسی مسئول  فنی برنامه نیز تمهیدات لازم را فراهم نمودند.ساعت  13:45 موفق به ورود به قلعه  ماد شدیم  گروه بعد از عکاسی و تماشای چشم اندازهای خیره کننده ی اطراف و کمی استراحت شروع به پایین آمدن کرد.مجدد با راهنماییهای آقای عباسی عزیز مسیرسنگها را پایین آمدیم و بقیه مسیر که شیب تندی داشت برای رسیدن به همنوردانی که درپایین منتظر ما بودن را ادامه دادیم.همه اعضای گروه با سلامتی کامل به محض رسیدن به محل کمپ موقت کوله پشتیها را بر پشت نهاده و عزم فرود به روستا نمودیم ساعت 17:40 به پای کوه رسیدیم و در باغ یکی از ساکنین روستا برای استراحت و صرف نهارو خواندن نماز توقف کردیم.ساعت 18 بعدازصرف نهار،درمسیر  دره به سمت مینی بوسها حرکت کردیم .ساعت 19:45 سوار مینی بوس ها شدیم وبه راه افتادیم وبعداز1:45 دقیقه به ایستگاه گلبهار وپایان یک روزه برنامه ی قلعه ماد باسلامتی کامل رسیدیم که جا دارد از راهنمایی ها ،گشاده رویی و نکات ارزنده ای که درطول پیمایش ،توسط جناب مکرم،درجهت صعود بهتر همنوردان،ارائه گردید تشکروقدردانی شود .
با سپاس از همکاری همه ی دوستان

حاشیه های برنامه:
1 -قلعه ماد یکی از دژهای تاریخی مهم خراسان واقع در دره کارده در شمال توس است.
این قلعه از نیمه سده نهم هجری قمری مورد استفاده امرای تیموری خصوصا علاالدوله فرزند بایسنقر قرار گرفته و تا زمان شاه عباس اول صفوی  مورد استفاده و توجه بوده است .
قلعه ماد شمال شرق روستای آل بر روی کوهی بلند و مسطح بنا شده. در این قلعه از تاسیسات نگهداری آب و مسکن سربازان نشانه هایی برجاست. در اطراف آن نیز سفالهای دوره تیموری و صفوی یافت می شود.این قلعه از سه جهت شرق، غرب و جنوب پرتگاه است و فقط از جبهه شمالی می توان صعود کرد.
2- با هماهنگی سرپرست  محترم  از دو روز قبل  شروع برنامه توضیحات و راهنماییهای لازم  در مورد این برنامه ارائه شد وبه همه سوالات دوستان پاسخ داده شد.
3- عدم شرکت در کلاسهای کارآموزی کوهپیمایی بسیاری از عزیزان شرکت کننده باعث شده بود اهمیت تذکر سرپرست برنامه در خصوص همراه داشتن طناب انفرادی را در پای دیواره درک کنند در حالی که شب قبل در گروه تلگرامی به سختی پذیرفتند که طنابچه انفرادی همراه داشته باشند .
4 - حضور تعداد 29نفر از 34نفر اعضاء تیم در صعود  کاملا به صورت داوطلبانه انجام شد و نشان از علاقه و انگیزه بالای همنوردان در صعود به قلعه داشت .
5 - صرف صبحانه همزمان شد با خوردن شیرینی قبولی  آ قای شایان رحیمی در دانشگاه  که باعث شد لحظات شادتری رو در کنار هم سپری کنیم .
6- برای صرف صبحانه و ناهار همه زیراندازها در کنار هم پهن شد و همه با هم و در کنار هم  صبحانه و ناهار را صرف کردیم .

7 – حضور آقای اکتشافی به همراه چند نفر از دوستانشان که از مسیر روستا خود را به قلعه رساندند نیز از اتفاقات جالب این برنامه بود که البته در صعود نفرات به بالای قلعه به مسئول فنی برنامه نیز کمک کردند که همینجا از ایشان تشکر میشود .
8 – در مسیر صعود فنی همکاری آقایان محسن فدایی پور، محمدجواد قیامتی واسماعيل كرد سهل آبادي در حمایت از صعود و فرود در کنار اقای نبی عباسی تحسین برانگیز بود .
9 -   پیش بینی های دقیق صورت گرفته توسط کارشناس هواشناسی  برنامه  باعث شده بود تا جوی آرامی بر گروه حاکم باشه و همنوردان با آرمش به صعود ادامه بدهند.
10- بیان جوک  و مزاح  تعدادی از دوستان باعث شد جو نگرانی از صعود  که در هنگام بالا رفتن از سنگها بر بعضی از اعضای گروه احساس میشد،از بین ببرد.
11-راهنماییها و آموزشهای مفید وارزنده آقای عباسی مسئول فنی برنامه قابل توجه بود.
ایشان ابتدا مسیر راشناسایی کرده و سپس توضیحات و راهنماییهای لازم را در خصوص بالا رفتن از سنگ - نحوه گره زدن طنابها  و .....به همنوردان عزیز ارائه نمودن  و سپس با استفاده از طنابها اقدامات حمایتی را مهیا نمودند.
12 – استفاده از کارگاه انسانی در بالای دیواره به جای کارگاه طبیعی از نکات جالب بود که در این قسمت از اقای محمدجواد قیامتی استفاده شد.
13- همرا داشتن هدلایت ضروری بود به دلیل اینکه روزها کوتاه شده و ما حدود 2 ساعت پیمایش در تاریکی داشتیم ولی آسمان هم در شب  زیبایی  خودش را داشت.
14 – استقبال یک باغدار منطقه و دعوت به باغش نیز از نقاط عطف برنامه بود که با سیبهای بسیار خوشمزه از ما پذیرایی نمود .
15- مسیر روستا به قلعه از شیب بسیار تندی برخوردار است که سرپرست برنامه ترجیح داد در صعود و فرود از یال قبل از روستا استفاده نماید که شیب ملایمتری دارد و این باعث شد اعضای تیم از صعود و فرود خود لذت ببرند .
16 – از نقاط بارز این برنامه نظم و هماهنگی تمامی اعضا در هنگام حرکت بود و مخصوصا در مسیر بازگشت همه به صورت منظم و با هم به مینی بوسها رسیدیم و فاصله ای بین اعضای تیم نیفتاد .

17- این برنامه دیدن سد کارده را هم به همراه داشت ولی  به دلیل کاهش نزولات جوی سد خیلی کم آب بود.